Bedankt!

Er zijn ook mooie gebeurtenis tijdens de Corona pandemie.
Ik ben er van overtuigend dat ik in de juiste studierichting heb gekozen en blij ben met mijn medeleerlingen deze samen te kunnen doorlopen.
Ik kan wel zeggen dat ik vol van dankbaarheid ben.
Als we deze moeilijk tijd niet samen hadden doorgebracht, waren we niet zo verbonden geweest als dat we nu zijn.
Ik kan mij niet meer voorstellen om naar school te gaan en mijn vrienden daar niet meer te kunnen zien.
Ze maakten deel uit mijn leven, mijn moeilijkheden, ze hielpen mij, ze gaven mij moed om alles te realiseren.
Wanneer ik niet meer in mijzelf geloofde, konden ze mij wakker schudden en moed aan mij geven zodat ik niet opgaf.

Bij deze zou ik wel ook over wat Frank Snowden, emeritus hoogleraar medische geschiedenis van Yale University en auteur van het boek 'Epidemics and Society', willen vertellen. "Epidemieën zijn bovendien ontzettend interessant, omdat ze ons vertellen wie we zijn. Ze leggen zwakten in onze samenlevingen bloot en houden ons een spiegel voor. En omdat we nu eenmaal mensen zijn, is een deel van wat we dan zien nogal zwart. Ze maken bijvoorbeeld duidelijk of we solidair zijn met elkaar of niet."
"Epidemische ziekten hebben , zeker sinds de Zwarte Dood in de middeleeuwen, vaak een belangrijke rol gespeeld in de loop van de geschiedenis".

De Zwarte Dood was de Middeleeuwse naam voor de ziekte de pest. Miljoenen mensen zijn er aan overleden. De pandemie (dan gaan er héél erg veel mensen dood) duurde van 1346 tot 1351 De pandemie kostte over de hele wereld aan 75 tot 100 miljoen mensen het leven. In Europa stierf ongeveer 30% van de bevolking aan de vreemde ziekte.


Ik weet dat we het Coronavirus nooit meer zullen vergeten. Het is een tijd waarin we leerden kwetsbaar zijn en waarin iedereen ook kwetsbaar was. Ik hoop dat we de positieve nalatenschap van verbondenheid, solidariteit en steun niet zullen vergeten in de toekomst.


Bronnen: 
Trouw L&F
Who, CDC, BBC, Encyclopedia Britannica

Reacties