Samen tegen de pandemie

Solidair zijn tijdens deze Coronatijden: Samen tegen de pandemie


Wat kan wachten en wat niet?


Wat als een vriend van jouw zesjarig zoontje, ons buurjongentje, twee weken voor de Corona-lockdown begon zijn vader verloor. En die kleine jongen nu niemand meer mag zien?

Wat als je jezelf geconfronteerd voelt met een situatie vanuit de praktijk, waarin je dagelijks probeert je best doen om de theoretische studie van maatschappelijke werker voltooien?

Wat als je de drang in je hart hebt om je als maatschappelijk werker in te zetten, maar je nog geen diploma hebt, terwijl de hulp wel nu, onmiddellijk nodig blijkt?

Wat als een kind met samen met zijn moeder huilt tijdens een videogesprek met dertig zesjarige kinderen, omdat ze dringend hulp en ondersteuning nodig hebben? Maar ze deze hulp nu niet kunnen krijgen tot de maatregelen worden versoepeld?



Ja, mijn antwoord:

Ik studeer momenteel voor mijn diploma sociaal werk. Ik probeer een bewust persoon te zijn in functie van mijn leefwereld. Ik probeer in te helpen en ingrijpen waar ik kan met het kunnen dat ik nu bezit.
Hoe probeer ik dat nu te doen? Mijn zoontje vraagt me om hulp voor zijn vriend. Ik probeer mijn zoon hier zoveel als mogelijk te helpen als zowel mama en als een toekomstig maatschappelijk werkster, beide met ziel en hart.
Welke  rollen vul ik hier dan mee in?  Ik ben een mama, een studente, een empathische persoon, een burger, een ondersteunde schakel voor wie dit nodig heeft.

Maar de vraag is: ‘Hoe was de solidariteit vroeger tijdens de andere pandemieën?’
Werkte de solidariteit toen ook samen en tegen de pandemie?
Ik bleef me dit afvragen dus ik ging op zoek!

Zo zien we dat tijdens de Pest, midden de 14e eeuw, reeds de eerste isolaties waren. Mensen mochten niet aanmeren met hun boten in Venetië. Een mooi voorbeeld van solidariteit toen, kwam van William Shakespeare. Hij kon geen tonelen meer maken, dus schreef hij poëzie voor het volk. Ook stuurde hij zijn studenten naar huis om hun gezondheid te waarborgen.
De griep in 1580 zorgde niet enkel voor quarantainemaatregelen, ook grenscontroles, zoals we deze nu ook tijdens Corona zien, werd ingevoerd! Dit wordt nu gedaan uit solidariteit van de overheid naar zijn burgers toe, om alles in goede banen te kunnen blijven leiden.
Tijdens de Spaanse Griep in eind de twintigste eeuw werden de beginselen van social distancing gelegd. Zo werden grote evenementen afgelast en mochten in Australië geen schepen meer aanmeren. Zo vielen veel minder slachtoffers dan wanneer de quarantaine niet zou zijn toegepast.
De volgende grieppandemieën zouden zorgen voor een snelle ontwikkeling van vaccins zorgen.



Voor mezelf heb ik de antwoorden daarop in mijn hart gevonden.
Vanuit pandemieën evolueren sommige mensen naar een sociaal wezen, en anderen verdwijnen in hun schulp. Wie ben ik nu geworden in de pandemie van deze eeuw?

Bronnenlijst


Dillen, N. (3 april 2020). Wat vroegere pandemieën ons hebben bijgebracht. Geraadpleegd via https://newsweek.be/wat-vroegere-pandemieen-ons-hebben-bijgebracht/. Geraadpleegd op 29/4/2020.

Reacties