De wet van de sterkste

De mens lijkt met te veel te zijn op de aarde.
Natuurlijke selectie? ....

In het begin van de Corona-maatregelen in België hoorde ik van een vriendin van mij dat deze pandemie nodig was om natuurlijke selectie te bevorderen.
Op het eerste zicht leek haar statement en motivering erachter heel grof, maar als je de groeiende wereldbevolking in rekening houdt, kan je dit standpunt wel wat beter begrijpen. Ik snap dat ze wil zeggen dat de wereld niet langer alle mensen aankan en dat ergens iets zou moeten gebeuren om de populatie uit te dunnen.

Dit doet mijn aan Malthus denken. Hij denkt na over de hoeveelheid bevolking in de wereld.
Volgens hem schuilen enkele potentiële gevaren achter de bevolkingsgroei.


Oplossingen zijn vaak controversieel:
We kunnen denken aan de "positieve checks": zoals de Cholera-epidemie. Deze positive checks zouden ervoor zorgen dat meer mensen op een korte periode sterven om zo de bevolkingsaantallen te kunnen doen dalen. Dit is echter geen moreel aanvaardbare gedachte.



We kunnen ook denken aan "de zwarte dood" of "de pest" waar een plotselinge ziekte opdook en veelvuldig voor sterftegevallen zorgde. Onder deze grillen die het bevolkingsaantal stabiliseerden vielen volgens Malthus: epidemieën, bestaanscrisissen en oorlogen.
Nu beleven we ook een 'positieve check' in ons bevolkingsaantal. Die zal voor een stijgend cijfer sterftegevallen zorgen. Ook armoede en bestaanscrisis zijn hierbij gevaren voor de maatschappij.
Als ik over een bestaanscrisis spreek, heb ik het over gevoelens van eenzaamheid en onbeduidendheid van de harde realiteit in het leven van de mens.
Het effect van deze pandemie zal op deze manier nog lang te voelen zijn.


Bron:
Malthus en de groei van de wereldbevolking. (2019, 26 november). Geraadpleegd op 17 mei 2020, van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/malthus-en-de-groei-van-de-wereldbevolking


Reacties